Palawan - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Carmen Beek - WaarBenJij.nu Palawan - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Carmen Beek - WaarBenJij.nu

Palawan

Blijf op de hoogte en volg Carmen

28 April 2016 | Filipijnen, Palawan


Na Vietnam was het tijd voor de 2e maand reizen, en het 2e land. wel even spannend om weer te switchen naar een nieuwe cultuur, omgeving, mensen en geldeenheid, maar gelukkig kwam mijn vriendje Jelle me vergezellen de eerste 2 weken! We kwamen ongeveer tegelijk aan op Manilla airport, en ik was superblij om hem te zien! om daarna nog bij ons hotel te komen was nog even lastig, maar na veel rondvragen en gedoe was er een bus om ons op te halen. we gingen nog even een avond duik nemen in het zwembad op het dak en daarna vroeg slapen want we hadden een vlucht geboekt voor de volgende dag naar Puerto Princesa op Palawan! De vlucht was wel enorm vertraagd, waardoor de moslim mannen op onze vlucht gedwongen waren om in het gangpad te gaan bidden, saai was het in ieder geval niet. Toen we eindelijk in het donker aankwamen gingen we voor het eerst in een tricycle!! dat is een soort bakje met een motor er aan vast geplakt. we waren erg moe en toen zijn we in de jollibee geeindigd, een soort macdonalds, best lekker voor een keertje!

De dag erna gingen we naar de underground river! we gingen er voor nog met de tour naar een plek waar je kon grot klimmen en dan een zipline doen, wat niemand van te voren wist. we hebben de zipline gedaan, echt gaaf!! De underground river zelf was ook heel bijzonder. Helemaal donker en overal vleermuizen! Die avond was er een beetje stress met een kamer zoeken voor Port Barton waar we de dag erna heen zouden gaan, maar met dank aan Jelles ouders hebben we toch iets kunenn regelen!Dus zaten we de dag erna in een 12 persoons van waar 17 mensen in waren gezet, over een stoffige zandweg. De omgeving was wel supermooi, de natuur is echt ongelooflijk mooi. En het was het ook allemaal waard om opgepropt te zitten, want Port Barton was prachtig!! Het is een vrij klein dorpje aan het strand, en niet zomaar een strand maar echt zo een strand dat je in de reisgids of op de postkaartjes ziet, maar dan nog mooier. 's Avonds hebben we heerlijk op het strand gegeten en gewandeld. Het is vrij rustig daar 's avonds wat echt super fijn is! Ze hadden ons alleen niet verteld dat om 12 uur 's nachts de elektriciteit uitgezet werd, dus ook de fan uit.. Bloedheet, maar het went. het mocht de pret allemaal niet drukken want we gingen vroeg op om te gaan eilandhoppen! we zaten met maar 6 personen in een bootje en gingen langs mooie snorkel plekken en eilandjes. De mooiste vond ik Paradise island, met palmbomen over een strand met kristalhelder water en mooie natuur. Daar gingen onze guides ook lunch voor ons maken en dat was een van de lekkerste maaltijden die ik heb gehad. aubergine salade, vis en vlees van de bbq, sojasaus met groente erdoor en rijst, heerlijk. op de laatste snorkel plek konden schildpadden zitten, en ik dacht dat ze van die kleintjes bedoelden dus ik was heel goed aan het zoeken en geconcentreerd aan het kijken, en opeens BAM een enorme schildpad onder me, zooo gaaf!




De dag werd alleen maar beter, want 's avonds hebben we de lekkerste pizza gegeten die ik ooit heb gehad volgens mij. het tentje werd gerund door een paar reizigers die daar dat hebben opgericht, en de enorme pizza's werden in een echte steenoven bereid. de dag erna deden we rustig aan en hebben we vooral lekker op het strand gezeten en lekker gegeten.




Na Port Barton was het tijd voor de volgende plek, El Nido. We gingen weer in een krap busje en daarna in een tricycle naar de backpackers lodge waar we een kamer hadden. Lekker primitief en klein maar dat hoort er allemaal bij als je lowbudget wil reizen! El Nido was qua drukt wel even wennen na de rust in port barton, maar wel gezellig. Overal restaurants en barretjes op het strand en in de kleine straatjes. We gingen weer eilandhoppen, dit keer met iets meer mensen op de boot. Het hoogtepunt vond ik small lagoon, waar we doorheen mochten zwemmen. weer enorm helder water en de omgeving wauw!!! ik zal later proberen foto's te posten als mijn telefoon dat aankan. de 2e dag in el nido voelde ik me niet zo goed dus we deden rustig aan en zijn smiddags naar het strand gegaan om te chillen en zonsondergang te kijken. daar was ook een vrouw die met hoepels aan het dansen was, ze genoot wel van alle aandacht volgens mij.

de zonsondergang was wel echt weer supermooi! ook heerlijk hamburgers gegeten savonds haha, gezond eten is moeilijk te vinden. we moesten vroeg slapen want we hadden de volgende ochtend de boot naar coron, 6 uur lang!



In Coron hadden we onszelf voor 2 nachtjes iets meer luxe gegund in een echt hotel, met een werkende douche en airco! na nachten in de hitte voelde de airco onwennig koud maar het was geweldig! Die avond was de eerste avond dat we bij de kawayanan grill gingen eten, super lekker eten voor een goede prijs en geweldige cocktails. ook iets mooois aan de filipijnen: San Miguel appel bier! hmmmm heerlijk.



Een quad huren was een heel spontaan idee van ons maar het pakte erg goed uit! onwijs gaaf, we zagen zoveel meer van het eiland en het was super om over alle hobbelige zandweggetjes te hobbelen. we wilden eigenlijk naar een strand toe maar we hadden geen water meer en eigenlijk ook weinig benzine.. dus we reden door na 5 minuutjes haha. part of the experience allemaal! om de dag af te sluiten zijn we een berg opgeklommen om de zonsondergang te zien. we moesten een beetje de berg op rennen want we waren al laat, maar het was het waard. Gelukkig was het avontuur na die dag nog niet klaar want we gingen duiken bij scheepswrakken! Die zijn hier in de oorlog neergehaald en liggen er al een tijdje waardoor er veel koraal en vissen zijn. wat we niet van te voren wisten was dat we ook echt de schepen in mochten met zaklampen! zoooo gaaf, wel een beetje spannen soms maar super mooi. we hebben 3 duiken gedaan en ze waren zo verschillend! we hebben ook tonijn gezien, weer eens wat anders dan uit blik. ook een enorme zeeslak, heel gek. na de laatste duik kregen we een biertje op de boot en gingen we terug. die avond gingen we verkassen naar een goedkopere guesthouse. het was bijna onvindbaar en toen we het eindelijk hadden gevondne leek het op geen enkele manier op de foto's of de beschrijving. De kamer was vies, mieren overal, de douche deed het niet en de wc trok niet door, en het ergste: de deken was een doek van de health department die na de tsunami gebruikt is om doden te bedekken, de receptie ontkende dit niet. we zijn de ochtend erna snel weggegaan en hebben een betere kamer gevonden gelukkig! Om het te vieren, endat we anderhalf jaar samen zijn, hebben we een enorm stuk chocoladetaart gekocht. we hebben rustig aan gedaan en nog erg genoten van coron. helaas was het toen wel tijd om dag te zeggen.. want ik ging door naar Cebu en Jel terug naar Nederland, dus na een verdrietig afscheid ging ik in een busje naar de airport (een soort schuur met 2 gates) en was ik weer back on my own.. wel even heel gek, maar in mijn volgende verslag meer over het spannnde vervolg van mijn reis in mijn eentje!



  • 08 Mei 2016 - 22:44

    Watzeenaluce:

    Hoi Carmen, bijzonder land zeg! Mooi om te lezen. Stoer hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Ik ben Carmen, 18 jaar. Ik heb een tussenjaar tussen school en studeren waarin ik ga reizen

Actief sinds 06 Maart 2016
Verslag gelezen: 915
Totaal aantal bezoekers 3098

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: